Saturday, April 4, 2009

A pretty tight schedule

We've got a pretty tight schedule this weekend...




I was on duty this weekend..hubby also got work to do...and unfortunately auni's baby sitter is busy preparing for her first daughter wedding ceremony..then i took auni to my office...she's really exciting...asking me lot of things...Luckily, she was behaving good..Even though, she insisted to be cuddle all the time...so "lemas"..

I also brought my hand made bread...you can try it as well..



Roti Sambal Bilis


BAHAN-BAHAN DOH (Resepi Mat Gebu)
400 g tepung roti (high protein flour)
30 gula halus
1 camca teh garam
2 camca teh instant yeast
150 ml susu segar (mat guna susu cair)
100 ml air
3/4 camca teh bread improver
3/4 camca teh bread softerner
30 g mentega

UNTUK DOH :- Satukan tepung, gula, instant yeast, bread improver/softerner dan garam, gaul hingga rata. Satukan susu dan air dan tuang dalam tepung sambil diadun hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh lembut dan kenyal. Bulat2kan doh, alih ke dalam bekas dan tutup dengan palstik cling dan biar 1 jam. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 doh ke dalam Breadmaker, pilih setting untuk doh dan tekan "on". Tunggu hingga siap.

SAMBAL BILIS

Bahan A
Segenggam cili kering
2 biji bawang besar

Bahan B
1 senduk minyak masak
Segenggam ikan bilis (berkopek)
1 mug air kosong
Sesudu asam jawa tanpa biji adabi
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Sedikit perasa tambahan

UNTUK SAMBAL :- Blend bahan2 A sehingga halus. Panaskan kuali, masukkan minyak. Tumis bahan A sehingga garing. Masukkan air dan asam jawa. Masukkan pula ikan bilis. Masukkan garam, gula, dan perasa tambahan. Tumis sehingga agak kering. Canaikan doh setebal 1/2 cm.Masukkan inti ke dalam doh tadi (pastikan minyak dikeringkan dahulu). Proses ini haruslah dilakukan dengan berhati2 agar minyak tidak keluar dari doh (kerana ianya akan menyukarkan proses untuk membetuk roti).

Selamat mencuba!!


Here are some photos to share enjoy!!!

No comments:

Post a Comment